Brukar du få munsår?

Miljontals svenskar drabbas flera gånger per år. Munsår är både vanligt och smittsamt.

Hur blir du av med ditt munsår och kan du känna när ditt munsår är på väg att utlösa?

Vi träffade Emily som alltid är beredd med plåster och salva i handväskan. Så fort hon känner första tecknet, pirret i läppen, vet hon att det gäller att vara snabb med behandling för att förkorta munsårsförloppet.

Hennes första munsår fick hon för ungefär tio år sedan och hon minns det väl.

– Jag blev först sjukt snuvig men det gick snabbt över och istället fick jag världens munsår, på läpparna och under nästippen. Nu blir det så varje gång jag känner av en förkylning, snuvan liksom avbryts, eller bryter inte ut alls, istället får jag munsår. Om jag hade fått välja hade jag mycket hellre haft en vanlig förkylning, säger Emily.

Fokus munsår på Netdoktor
Vill du veta mer om munsår, dess olika faser eller ta reda på vad som är sanning eller myt om munsår? Allt detta får du reda på under Netdoktors fokusområde om munsår – klicka här för att komma dit.

/Bessie, Netdoktorredaktionen

1 Response to “Brukar du få munsår?”


  1. 1 Solweig Svensson oktober 8, 2012 kl. 2:31 e m

    Hej
    Jag är 72 år och har hela mitt liv plågats av munsår. För ca 2 år sedan började jag med nyponpulver(Litomove) 2 tabl. 2 ggr. dagl mot värk i leder. Har sedan dess inte haft något munsår varken i munnen eller på läpparna. Kan ävan äta citrusfrukter, tomater, juice m.m. som förut var omöjligt.Jag har inte lagt om något vare sej i kost eller annan livsföring, men besvären är borta. Intressant eller hur? Vore roligt att höra om någon annan har dessa erfarenheter.
    ”sollan”


Kommentera

www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 389 andra följare


