”Pappa blir så arg när han dricker”

”Min pappa blir så arg när han har druckit och när han har druckit då blir jag arg på honom. Han förstör för hela familjen när han dricker och jag vill bara att han ska fatta vad det är han håller på med. Jag älskar ju min pappa, han betyder allt för mig”.
Flicka, 15 år

Familjekonflikter dominerade i barnens kontakter med BRIS (Barnens rätt i samhället) under julen. 27,2 procent av de stödjande kontakterna handlade om familjekonflikter. Det var mer än hela december månad där 20,9 procent av kontakterna rörde familjekonflikter.

Strax innan jul uppmärksammade vi att en miljon svenskar dricker för mycket och att vart femte barn växer upp i en familj där en förälder dricker för mycket. Vart femte barn motsvarar ungefär 385 000 barn. I samband med det hade vi även en expertchatt med Sven Andréasson, professor och överläkare, Beroendecentrum Stockholm som svarade på frågor om alkohol och beroende.

På Netdoktor har vi ett fokusområde om beroende. Där kan man bland annat läsa:

/ Bessie, Netdoktorredaktionen

 

0 Responses to “”Pappa blir så arg när han dricker””



  1. Kommentera

Kommentera

www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 389 andra följare


