Arkiv för januari, 2011

Kom igång med din träning!

Vikten av fysisk aktivitet

Kom igång med din träning!

Fysisk aktivitet är en viktig friskfaktor som kan användas för att främja hälsa och behandla sjukdomar.

Många sjukdomstillstånd kan förebyggas och behandlas med fysisk aktivitet. Bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, Parkinsons sjukdom, diabetes, demens och depression.

Men vad är den rekommenderade nivån av fysisk aktivitet per dag? Och hur kommer jag igång med min träning?

Vi har svaren!

/ Bessie, Netdoktorredaktionen

Annonser

Vilken träningsform funkar bäst för dig?

Vilken träningsform funkar bäst för dig?

Vilken träningsform funkar bäst för dig?

Vilken träningsform funkar bäst för dig? Svaret på frågan är inte självklar för många. Därför lanserar vi nu vår första expertchatt av tre under vår ”Kom i Form” – special.

Chatta med Linus Johansson, legitimerad sjukgymnast och personlig tränare, tisdagen den 1 februari klockan 17.00.

”Jag arbetar med min kropp som jag vill att andra ska arbeta med sin kropp” säger Linus Johansson i en intervju med Netdoktor.

Att vara fysiskt aktiv är viktigt. Studier visar att en tredjedel av landets befolkning inte kommer upp i den rekommenderade nivån av fysisk aktivitet per dag.

”Själv tränar jag i den dos som jag tror mig kunna träna resten av mitt liv. Och det är ungefär 3-4 gånger i veckan”. Linus menar att man inte ska slita ut kroppen för tidigt genom att träna för mycket.

Missa inte chatten den 1 februari klockan 17.00, men kan du inte medverka i realtid – ställ din fråga redan nu!

Netdoktors ”Kom i Form”-special ska inspirera, motivera och främja god hälsa!

/ Bessie, Netdoktorredaktionen

Myter om övervikt – vad är sant eller falskt?

Myter om övervikt - vad är sant eller falskt?

Myter om övervikt - vad är sant eller falskt?

Kan man öka i vikt om man äter för lite? Och hur farligt är det egentligen att äta efter klockan sex? Det finns många olika myter om övervikt och viktminskning.

”Man bör inte äta efter klockan sex om man vill gå ner i vikt!” ”Smala människor har hög ämnesomsättning och har därför lättare att hålla vikten!” Vilket av dessa påståenden är sant eller falskt? Nyfiken – här har du svaren!

Artikeln är en del av Netdoktors  ”Kom i Form” – special som handlar om att bli fysisk aktiv, äta rätt och hitta motivationen till god hälsa och ökad livskvalitet. Läs även dietisten Viveca Annells fem bästa tips!

Löpande under Kom i Form perioden kommer vi lansera nya faktaartiklar, tips & råd, webbfilm med Malin Ewerlöf Krepp, intervjuer och tre expertchattar

  • – ”Träning och motion” med Linus Johansson, sjukgymnast och personlig tränare
  • ”Kost och hälsa” med Sofia Antonsson, dietist och expert på Dietkokboken.se
  • ”Motivation, träning och kost” med Blossom Tainton.

/ Bessie, Netdoktorredaktionen

Dietistens fem bästa tips!

Dietistens fem bästa tips!

Dietistens fem bästa tips!

Nu kör vi! Igår lanserade vi vår ”Kom i Form” -special på Netdoktor.se och idag kan ni läsa dietisten Viveca Annells fem bästa tips!

Temat ”Kom i Form” handlar om att bli fysisk aktiv, äta rätt och hitta motivationen till livsstilsförändringar som kan leda till bättre hälsa och välmående. Det gör vi tillsammans med profiler som Linus Johansson, Blossom Tainton, Sofia Antonsson och Malin Ewerlöf Krepp.

/ Bessie, Netdoktorredaktionen

”Kom i Form” -special på Netdoktor!

Kom i Form med Netdoktor

Kom i Form med Netdoktor

Nu lanserar vi på Netdoktor en ”Kom i Form” – special. Temat handlar om att bli fysisk aktiv, äta rätt och hitta motivationen till god hälsa och ökad livskvalitet.

Netdoktor tillsammans med kända profiler som Linus Johansson, Blossom Tainton, Sofia Antonsson och Malin Ewerlöf Krepp och presenterar ”Kom i Form”.

Expertchattar och mycket mer
Att röra på sig och äta rätt är nära sammankopplat med god hälsa och ökad livskvalitet. Kom i Form ska inspirera, motivera och främja god hälsa!

Löpande under perioden kommer vi bland annat att lansera nya faktaartiklar, tips & råd, webbfilm med Malin Ewerlöf Krepp, intervjuer och tre expertchattar

  • – ”Träning och motion” med Linus Johansson, sjukgymnast och personlig tränare
  • ”Kost och hälsa” med Sofia Antonsson, dietist och expert på Dietkokboken.se
  • ”Motivation, träning och kost” med Blossom Tainton.

Gå direkt till ”Kom i Form”>>

/ Bessie, Netdoktorredaktionen

Hemkörd middagskasse –långvarig trend?

Hemkörd middagskasse - långvarig trend?

Hemkörd middagskasse - långvarig trend?

Det ska gå snabbt och det ska vara enkelt. Helst ekologiskt, fräscht och hälsosamt. Jag pratar om mat och tillagningen av mat. Dessutom är vi nu mer benägna att välja bort vardagsruschen till mataffären till förmån för en hemkörd matkasse med middagsrecept.

Matkassen, Mathem, Middagsfrid, Linas Matkasse. Listan på entreprenörer av nya ”hemkört-trenden” kan göras lång. Enligt en undersökning som Svensk Handel har gjort växer intresset för att handla mat och helst färdiga matkassar med recept för fyra eller fem middagar, på nätet.

– Jag tror att det finns ett stort intresse och villighet att betala för de här tjänsterna, både kunder och företag är positiva inför framtiden. Rut- och rot-avdrag har brutit en tidigare barriär mot att betala för att få tjänster utförda, säger Linda Hedström som är e-handelsansvarig hos Svensk Handel till tidningen Kupé.

Hemkörd middagskasse – långvarig trend? Och har du testat en hemkörd middagskasse?  Berätta gärna!

Och ett tips: Är du intresserad av att dela dina recept och enkelt näringsberäkna maten du äter? Som medlem på Netdoktor får du en månad gratis vid tecknandet av ett medlemskap – men då måste du ange ”Netdoktor” som rabattkod.

/Bessie, Netdoktorredaktionen

Gå fort – lev längre!

Gå fort - lev längre

Gå fort - lev längre

I onsdags (5 jan) skrev vi om att gånghastighet kan avslöja hur gammal du blir. Att röra på sig är nära sammankopplat med god hälsa och därför är vikten av motion något vi ständigt matats med.

Tidigare forskning har visat att gånghastigheten har betydelse för hälsan hos äldre personer. Nu pekar en sammanställning av nio tidigare studier att en förhållandevis hög gånghastighet är kopplat till ett längre liv, SVT:s Vetenskapsnyheter.

Sammanställningen visade att för att en 75-årig man skulle leva ytterligare tio år var 19 procent för de med lägst gånghastighet och 87 procent bland de med högst. Hos kvinnorna var motsvarande siffror 35 samt 91 procent.

Forskarna säger att det inte finns några konstaterade gränsvärden för låg och hög gånghastighet. Men för att förvänta sig en ovanligt lång överlevnad ska man gå 1,2 meter per sekund.

Är det kanske träningen du lovat ta tag i 2011?

 

/ Bessie, Netdoktorredaktionen


www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 433 andra följare