Seminarium #2 om sociala medier

Mingel före seminariet.

Igår var det dags igen – det andra seminariet om sociala medier gick av stapeln på Netdoktor. Trettiotalet besökare hade trotsat snöyran, och lyckades nätt och jämt klämma in sig i vårat för evenemanget alldeles för lilla konferensrum. Kvällens huvudperson var Brit Stakston från JMW Kommunikation, som under en dryg timme höll föredrag om sociala medier, hur det nya medielandskapet utformas och hur detta påverkar hälsobranschen. Här följer ett kort utdrag av vad Brit förmedlade under kvällen.

Hälsobranschen inget undantag

De traditionella medierna har blivit sociala. Där det tidigare fanns ett stort motstånd hos de traditionella medierna finns i dag en stor vilja att utveckla sitt arbete med sociala medier. Hälsobranschen är inget undantag från denna utveckling, även om det fortfarande är långt kvar tills alla företag arbetat fram strategier för sitt arbete inom det nya medielandskapet. Brit tipsade bland annat om att följa bloggen Health 2.0. Bland det viktigaste att tänka på när det gäller arbetet med sociala medier, är enligt Brit Stakston att lyssna.

Sociala medier är inte bara en megafon där företag och organisationer kan pumpa ut sina nyheter, även om effektiv informationsspridning givetvis är en av det nya medielandskapets stora fördelar.  Transparens är viktigt för att upprätta förtroende, samt att öppet och aktivt delta i dialogen kring företaget/organisationen och dess sakfrågor.

Brit Stakston förmedlar sitt budskap.

Distribuera närvaron

Facebook gick om Aftonbladet i april 2009, vad gäller antalet besök. Det är viktigt att inte bara tänka på den egna hemsidan som kunskapsbas, utan att distribuera sin närvaro till fler plattformar. Det är också viktigt att övervaka och monitorera vad som skrivs om företaget och företagets arbetsområden inom det sociala medielandskapet. En utmärkt tjänst för att kunna övervaka vad som skrivs är Twingly.

Ett urval av tjänster

Några av de sajter Brit nämnde som särskilt intressanta inom Health 2.0-begreppet är Organized Wisdom, DoubleCheckMD, Google Health (än så länge bara i beta-version) OmVård. Ännu har Health 2.0 i huvudsak handlat om den amerikanska hälsomarknaden, men liknande tjänster är på stark frammarsch i Sverige.

Tack

Tack till alla som besökte Netdoktor igår, och stort tack till Brit Stakston för ytterligare ett mycket lyckat föredrag.

Slutligen, ett tips. Lyssna på vad den amerikanske författaren Seth Godin har att säga om bloggande:

/Björn, Netdoktorredaktionen

Annonser

0 Responses to “Seminarium #2 om sociala medier”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 433 andra följare


%d bloggare gillar detta: