Svårt att ta igen förlorad sömn

Tänk om man kunde få sova lika sött som vovven på bilden…

Det är svårare än man tidigare trott att ta igen förlorad sömn. Det visar en ny amerikansk studie som presenteras i tidskriften Science Translational Medicine, som Svenska Dagbladet rapporterar om i dag. Studien visar att effekterna av sömnbrist inte uppträder förrän flera timmar efter att man vaknat. Genom att hålla reda på hur mycket man har sovit kan man vara förberedd på den trötthet som kommer och som kan innebära säkherhetsrisker i till exempel trafiken eller på arbetsplatser.

Torbjörn Åkerstedt, professor på Karolinska institutets sömnforskningsinstitut, säger följande om studien:

Tidigare har man trott att om man hoppar över sömnen en natt så kan man ta igen det. Men det här visar att man inte tar igen sömn på samma sätt som man tidigare trodde.  […] Människor måste bli mer medvetna om det här. Folk är ofta förvånade över att de är så pigga på förmiddagen, även om de har sovit för lite. De förstår inte att trötthetseffekterna kommer mycket senare.

Studien visar också att sömnbrist ackumuleras över tid. Torbjörn Åkerstedt menar att man ska försöka sova minst sju timmar per natt, att man inte är vaken nattetid och att man undviker långa perioder av vakenhet.

Det är tre faktorer som samverkar. Sömnens längd, vakenhetstidens längd och den biologiska klockan, som gör att vi sover bäst under vissa tider på dygnet. Om man passar in dessa tre så undviker man oftast att bygga upp sömnbrist. Men om man kombinerar kort sömn med att jobba på natten så kommer effekterna att bli förstärkta. De olika faktorerna multiplicerar varandra och sömnbristen blir allvarligare.

Råd och tips vid tillfälliga sömnbesvär

  • Ha mörkt och svalt i sovrummet.
  • Ät och drick inte för nära inpå sänggåendet (se speciellt upp med alkohol som försämrar sömnkvaliteten och koffeininnehållande dryck som till exempel kaffe som höjer vakenheten).
  • Försök att varva ner och slappna av i god tid innan du går och lägger dig, ta gärna en lugnande promenad.
  • Sträva efter regelbundna vanor, ät vid samma tidpunkter (tre måltider och 1-2 mellanmål dagligen) och sov mellan samma tidpunkter. För att skapa en rutin kan det hjälpa att börja gå upp vid samma tid varje morgon, oavsett hur mycket du sovit under natten.
  • Melatonin är ett ämne i kroppen som påverkar sömn och vakenhet. Dagsljus styr regleringen av melatonin, därför kan det vara bra (både för sömn och vakenhet) att vistas minst en halvtimme utomhus mitt på dagen.
  • Använd sängen till att sova i – inte till att arbeta i, äta i med mera.
  • Ofta kan oro inför morgondagen och framtiden i övrigt skapa sömnproblem. Om du känner lindrig oro kan det hjälpa att skriva ner en lista på allt du oroar dig för. Vad du kan göra åt det och när du kan göra något åt det. Tänk också igenom om det verkligen är realistiskt att oroa sig för de punkter du har skrivit ner. Finns det ett annat sätt att se på saken?
  • Om du inte kan sova, ligg inte och vrid dig alltför länge. Bryt mönstret genom att gå upp en stund. Ett bra knep är att använda 30 minuters intervall. Har du inte somnat på 30 minuter, gå upp och gör något annat (exempelvis läs en bok i ett annat rum). Försök sedan somna igen, har du inte lyckats efter 30 min så upprepa proceduren.

Läs mer om sömnsvårigheter här

Se webb-tv om sömnsvårigheter här

/Björn, Netdoktorredaktionen

Annonser

0 Responses to “Svårt att ta igen förlorad sömn”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 426 andra följare


%d bloggare gillar detta: