Arkiv för januari, 2010

Seminarium #2 om sociala medier

Mingel före seminariet.

Igår var det dags igen – det andra seminariet om sociala medier gick av stapeln på Netdoktor. Trettiotalet besökare hade trotsat snöyran, och lyckades nätt och jämt klämma in sig i vårat för evenemanget alldeles för lilla konferensrum. Kvällens huvudperson var Brit Stakston från JMW Kommunikation, som under en dryg timme höll föredrag om sociala medier, hur det nya medielandskapet utformas och hur detta påverkar hälsobranschen. Här följer ett kort utdrag av vad Brit förmedlade under kvällen.

Hälsobranschen inget undantag

De traditionella medierna har blivit sociala. Där det tidigare fanns ett stort motstånd hos de traditionella medierna finns i dag en stor vilja att utveckla sitt arbete med sociala medier. Hälsobranschen är inget undantag från denna utveckling, även om det fortfarande är långt kvar tills alla företag arbetat fram strategier för sitt arbete inom det nya medielandskapet. Brit tipsade bland annat om att följa bloggen Health 2.0. Bland det viktigaste att tänka på när det gäller arbetet med sociala medier, är enligt Brit Stakston att lyssna.

Sociala medier är inte bara en megafon där företag och organisationer kan pumpa ut sina nyheter, även om effektiv informationsspridning givetvis är en av det nya medielandskapets stora fördelar.  Transparens är viktigt för att upprätta förtroende, samt att öppet och aktivt delta i dialogen kring företaget/organisationen och dess sakfrågor.

Brit Stakston förmedlar sitt budskap.

Distribuera närvaron

Facebook gick om Aftonbladet i april 2009, vad gäller antalet besök. Det är viktigt att inte bara tänka på den egna hemsidan som kunskapsbas, utan att distribuera sin närvaro till fler plattformar. Det är också viktigt att övervaka och monitorera vad som skrivs om företaget och företagets arbetsområden inom det sociala medielandskapet. En utmärkt tjänst för att kunna övervaka vad som skrivs är Twingly.

Ett urval av tjänster

Några av de sajter Brit nämnde som särskilt intressanta inom Health 2.0-begreppet är Organized Wisdom, DoubleCheckMD, Google Health (än så länge bara i beta-version) OmVård. Ännu har Health 2.0 i huvudsak handlat om den amerikanska hälsomarknaden, men liknande tjänster är på stark frammarsch i Sverige.

Tack

Tack till alla som besökte Netdoktor igår, och stort tack till Brit Stakston för ytterligare ett mycket lyckat föredrag.

Slutligen, ett tips. Lyssna på vad den amerikanske författaren Seth Godin har att säga om bloggande:

/Björn, Netdoktorredaktionen

Annonser

Vårdens förmåga att hjälpa psykiskt sjuka misstros

Läser i dag på Dagens Medicin att sju av tio svenskar anser att personer med psykiska problem inte får professionell hjälp inom vården, detta enligt en studie som presenteras av Myndigheten för handikappolitisk samordning, Handisam.

Rickard Bracken, projektledare på Handisam, säger följande om resultatet, i ett pressmeddelande:

Det är en olycklig bild av vården som gör att folk inte söker hjälp i tid. På så sätt växer problemen för både den som behöver professionell vård och samhället i stort.

Förtroendet för vårdens förmåga skiljer sig åt mellan olika grupper. Generellt är unga, kvinnor och personer med högskoleutbildning mer negativt inställda än vad äldre, män och personer som inte har gått på högskola är.

Handisams opinionsundersökning har gjorts som en del i ett större arbete med att förändra attityderna till personer med psykisk sjukdom.

Läs hela artikeln på Dagens Medicin

Vad tror du? Tror du att personer med psykiska problem får den professionella hjälp inom vården som de behöver? Diskutera gärna!

/Björn, Netdoktorredaktionen

Hjälp nödställda på Haiti via Läkarmissionen

Vill du ge en gåva till Läkarmissionen gör du det här.

Sedan jordbävningskatastrofen inträffade tisdagen den 12 januari i Haiti har vi kunnat se, läsa och höra om den enorma förstörelsen, paniken och kaoset. Flera svenska hjälporganisationer, däribland Läkarmissionen har därför startat insamlingar för att hjälpa de drabbade.

– Vi har tre olika samarbetspartners som vi jobbar med för att hjälpa befolkningen i Haiti. Just nu satsar vi mycket på vårt samarbete med Adventistsamfundet (ADRA), vars sjukhus är ett av de få som fortfarande fungerar i huvudstaden Port-au-Prince, säger Läkarmissionens Rune Cederholm, projekthandläggare för Asien.

Insatser

Läkarmissionen är en av de organisationer som arbetar intensivt med internationella partners på plats. Rune Cederholm berättar för Netdoktor att insatserna sker både humanitärt och medicinskt.
– Vi bidrar till att folk kan få vård. Extra personal i form av läkare och sjuksköterskor har skickats till platsen, samt mediciner och andra läkemedel som behövs. Men förutom detta går bidragen även till mat, vatten och hygienkit.

ADRA har även installerat reningsutrustning för vatten som har kapacitet att förse 40 000 människor om dagen med rent vatten.

”Varje litet bidrag behövs”

Många av huvudstadens viktiga landmärken skadades allvarligt, eller förstördes helt och hållet av den kraftiga jordbävningen, inklusive parlamentet, presidentpalatset och fler sjukhus. Adventistsamfundets (ADRA) sjukhus ligger lite längre bort från den värst drabbade delen av staden vilket kan vara en de tänkbara anledningarna till att det klarade sig.
– För oss känns det mitt i prick att vara med och sponsra ett av de få sjukhus som fortfarande existerar. På så sätt är vi verkligen med och bidrar till att människor blir hjälpta, säger Rune Cederholm.

Han berättar att varje litet bidrag är av betydelse.
– Det är kanonviktigt. Man har sett bilder på hur de står och opererar folk på öppna gatan så varje litet bidrag behövs. Många av de skadade måste amputeras för att de inte får vård i tid, vissa råkar ut för kallbrand osv. Våra insatser bidrar till att professionell hjälp finns på plats samt att bra läkemedel finns att tillgå. Det handlar om att rädda människoliv, avslutar Rune Cederholm, projekthandläggare för Asien, Läkarmissionen.

Vill du ge en gåva till Läkarmissionen gör du det här.

/Björn, Netdoktorredaktionen

Vinterkräksjukan är här

Vi vill helst inte prata om det, men nu är det ett faktum att vinterkräksjukan är här igen. Den så kallade vinterkräksjukan orsakas av calicivirus som ger häftiga kräkningar och diarré. Calicivirus är extremt smittsamt och kan drabba alla åldersgrupper. Men trots det drabbar vinterkräksjukan bara fyra femtedelar av de som vistas i närheten av smittan. En femtedel klarar sig och det beror inte på att de (som efter en influensa) har utvecklat en motståndskraft mot caliciviruset. Istället verkar det vara frågan om ett slags genetiskt skydd.

Smittskyddsinstitutet skriver också om vinterkräksjukan. På deras artikel finns även viruset fotograferat av Kjell-Olof Hedlund. Otroligt att man kan fotografera det.

Epidemin fortfarande beskedlig

Dagens Nyheter rapporterar om att epidemin börjar ta viss fart, och att flera avdelningar på bland annat Lunds sjukhus fått stänga på grund av kräksjuka. Även Svenska Dagbladet skriver om ökningen, samt att avdelningar fått stängas även på sjukhuset i Varberg.

Expressen har en något olycklig reklamplacering, med bantningsreklam tillsammans med nyheten om sjukan.

Samtidigt är epidemin beskedlig i år, inte sedan 2005 har så låga värden rapporterats vid den här tiden. Tidigare i år skrev DN om att vi kan ha svininfluensan att tacka för detta, då larmrapporterna kring denna medförde ökad kunskap om handhygien och hur man undviker smittspridning. Så här sade Smittskyddsinstitutets statsepidemiolog Annika Linde till DN den tredje januari:

Ett slags bieffekt av att folk blivit så medvetna om smittan verkar vara att även andra infektioner minskat. […] Det beror nog på att man blivit mer noggrann med sin handhygien och att man har större respekt för infektioner.

Ingen väldigt allvarlig epidemi att oroa sig för ännu med andra ord. Annat var det 2008, när vinterkräksjukan satte rekord i Sverige.

Stanna hemma

Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat. För att inte föra smittan vidare är det därför bra att stanna hemma från arbete/skola 1-2 dagar efter att du inte känner av symptom.

  • Direkt/indirekt kontakt med smittad person. Noroviruset är inte luftburet utan sprids genom till exempel dörrhandtag, toalettsitsar och liknande.
  • Genom mat som hanterats av smittad person.
  • Råa skaldjur eller mat som inte har upphettats tillräckligt.
  • I sällsynta fall genom dricksvatten.

Det går att undvika vinterkräksjukan genom att hålla god hand- och livsmedelshygien. Att tvätta händerna är a och o. Det är speciellt viktigt att tvätta händerna efter toalettbesök och före måltid.

Lindrande åtgärder

Genom kräkningar och diarréer förlorar kroppen mycket vätska. Därför är det viktigt att återställa vätskebalansen genom att dricka mycket vatten. Magen kan reagera så att det blir svårt att behålla vätskan, drick därför lite i taget, i små klunkar. Förutom vatten kan du behöva ersätta salter och mineraler, ett bra alternativ är då speciell vätskeersättning i form av brustablett (till exempel ”Resorb”) som finns att köpa på apotek.

Vad kan jag äta?

Det går bra att äta igen så fort du inte längre har lös avföring. Börja med mat i flytande form som pulversoppa utspädd i vatten, buljong, blåbärssoppa. Så småningom kan du testa skonsam mat som lättrostat bröd, kokt ris, hårdkokt ägg, kokt fisk och banan.

Läs mer om vinterkräksjukan här

/Björn, Netdoktorredaktionen

Willys billigast på receptfria läkemedel

I dag rapporterar Dagens Nyheter om att  Willys är billigast när det kommer till receptfria läkemedel. Dagens Nyheter har gjort en prisjämförelse mellan de butiker som sedan november sålt receptfria läkemedel. Den första november avreglerades marknaden för receptfria läkemedel och numera har livsmedelsbutiker, bensinstationer och kiosker tillstånd att sälja dessa. Hittills har avregleringen inte inneburit någon större prispress på de receptfria medicinerna. Willys är billigast, med priser som ligger fem procent under Apotekets. Willys säljer dock bara ett tiotal läkemedel, andra livsmedelskedjor har ett trettiotal i sitt sortiment.

Läs hela artikeln på Dagens Nyheter här

Den fjärde november förra året hade vi expertchatt på Netdoktor, om Apoteksmarknadens avreglering.

Läs chatten här

/Björn, Netdoktorredaktionen

”En liten promenad är av stor betydelse”

Busväder? Det känns bättre efteråt…

På onsdag, klockan 14:00, har vi expertchatt om livsstilsfrågor på Netdoktor. I chatten medverkar Mai-Lis Hellénius, som 2006 utnämndes till professor inom allmänmedicin, med inriktning på kardiovaskulär prevention, vid Karolinska Institutet. Hon studerar hur olika livsstilsfaktorer, som fysisk aktivitet och matvanor, kan påverka hälsan.

Mai-Lis menar att det finns brister inom sjukvården när det kommer till generella livsstilsfrågor, och att sjukvården kan bli bättre på det förebyggande arbetet med att hjälpa en patient till bättre livsstil. Samtidigt påpekar hon att det finns goda exempel:

I Västerbotten har man till exempel lyckats få bukt med det stora antalet hjärtinfarkter, höga kolesterolvärden och antalet personer som röker. Sjukvården har tagit sitt ansvar och bjuder in 40-, 50- och 60-åringar till noggranna hälsokontroller. På så sätt har man även fått patienterna att själva vilja ta ansvar och ändra sin livsstil. Vi kan helt enkelt se att förebyggande åtgärder faktiskt ger resultat.

Stillasittande och inaktivitet är stora hälsofaror

En av de största hälsofarorna som Hellénius ser är att svensken blivit allt mer stillasittande och inaktiv.

Tyvärr rör vi oss allt mindre, många av oss har till exempel stillasittande jobb och har inte tid eller ork att träna. Viktigt att komma ihåg är att även de små ansträngningarna räknas och den så kallade vardagsmotionen, som till exempel en liten promenad, är av stor betydelse. Bristen på aktivitet är ett stort problem eftersom vi samtidigt ser att måltiderna är större och alkoholintaget ökar. Det är en förödande utveckling som vi måste försöka göra något åt.

I dag, den 18 januari, chattade Mai-Lis på DN under samma tema. Läs den gärna! Är det någon av dessa frågor som du vill vidareutveckla? Har du andra frågor som inte togs upp i denna chatt? Passa då på att chatta med Mai-Lis hos oss på Netdoktor.

På onsdag, alltså, klockan 14:00-14:45. Redan nu kan du ställa din fråga.

Läs hela intervjun med Mai-Lis Hellénius på Netdoktor

/Björn, Netdoktorredaktionen

Svårt att ta igen förlorad sömn

Tänk om man kunde få sova lika sött som vovven på bilden…

Det är svårare än man tidigare trott att ta igen förlorad sömn. Det visar en ny amerikansk studie som presenteras i tidskriften Science Translational Medicine, som Svenska Dagbladet rapporterar om i dag. Studien visar att effekterna av sömnbrist inte uppträder förrän flera timmar efter att man vaknat. Genom att hålla reda på hur mycket man har sovit kan man vara förberedd på den trötthet som kommer och som kan innebära säkherhetsrisker i till exempel trafiken eller på arbetsplatser.

Torbjörn Åkerstedt, professor på Karolinska institutets sömnforskningsinstitut, säger följande om studien:

Tidigare har man trott att om man hoppar över sömnen en natt så kan man ta igen det. Men det här visar att man inte tar igen sömn på samma sätt som man tidigare trodde.  […] Människor måste bli mer medvetna om det här. Folk är ofta förvånade över att de är så pigga på förmiddagen, även om de har sovit för lite. De förstår inte att trötthetseffekterna kommer mycket senare.

Studien visar också att sömnbrist ackumuleras över tid. Torbjörn Åkerstedt menar att man ska försöka sova minst sju timmar per natt, att man inte är vaken nattetid och att man undviker långa perioder av vakenhet.

Det är tre faktorer som samverkar. Sömnens längd, vakenhetstidens längd och den biologiska klockan, som gör att vi sover bäst under vissa tider på dygnet. Om man passar in dessa tre så undviker man oftast att bygga upp sömnbrist. Men om man kombinerar kort sömn med att jobba på natten så kommer effekterna att bli förstärkta. De olika faktorerna multiplicerar varandra och sömnbristen blir allvarligare.

Råd och tips vid tillfälliga sömnbesvär

  • Ha mörkt och svalt i sovrummet.
  • Ät och drick inte för nära inpå sänggåendet (se speciellt upp med alkohol som försämrar sömnkvaliteten och koffeininnehållande dryck som till exempel kaffe som höjer vakenheten).
  • Försök att varva ner och slappna av i god tid innan du går och lägger dig, ta gärna en lugnande promenad.
  • Sträva efter regelbundna vanor, ät vid samma tidpunkter (tre måltider och 1-2 mellanmål dagligen) och sov mellan samma tidpunkter. För att skapa en rutin kan det hjälpa att börja gå upp vid samma tid varje morgon, oavsett hur mycket du sovit under natten.
  • Melatonin är ett ämne i kroppen som påverkar sömn och vakenhet. Dagsljus styr regleringen av melatonin, därför kan det vara bra (både för sömn och vakenhet) att vistas minst en halvtimme utomhus mitt på dagen.
  • Använd sängen till att sova i – inte till att arbeta i, äta i med mera.
  • Ofta kan oro inför morgondagen och framtiden i övrigt skapa sömnproblem. Om du känner lindrig oro kan det hjälpa att skriva ner en lista på allt du oroar dig för. Vad du kan göra åt det och när du kan göra något åt det. Tänk också igenom om det verkligen är realistiskt att oroa sig för de punkter du har skrivit ner. Finns det ett annat sätt att se på saken?
  • Om du inte kan sova, ligg inte och vrid dig alltför länge. Bryt mönstret genom att gå upp en stund. Ett bra knep är att använda 30 minuters intervall. Har du inte somnat på 30 minuter, gå upp och gör något annat (exempelvis läs en bok i ett annat rum). Försök sedan somna igen, har du inte lyckats efter 30 min så upprepa proceduren.

Läs mer om sömnsvårigheter här

Se webb-tv om sömnsvårigheter här

/Björn, Netdoktorredaktionen


www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 425 andra följare