Rapport från gårdagens afterwork om sociala medier

På onsdagkvällen arrangerades en afterwork hos Netdoktor. Brit Stakston från JMW Kommunikation föreläste om sociala medier för inbjudna gäster från i huvudsak läkemedelsbranschen.

– Konsumentbeteende i vardagen återspeglas på nätet, säger Brit Stakston och understryker hur viktigt det är att som företag distribuera sin närvaro inom fler kanaler än de traditionella. Nätet svämmar över av nya kommunikationstjänster och det gäller för företag och organisationer att ta steget ut mot dessa. Brit visade på många intressanta exempel på hur sociala medier kunnat användas för att sprida information om ett företag, men ännu viktigare hur företag kan föra dialog med människor som inte nödvändigtvis ingår i målgruppen.

USA ligger fortfarande väldigt mycket i framkant när det kommer till sociala medier, särskilt inom hälso- och läkemedelsbranschen. Två bra exempel är DoublecheckMD och Organized Wisdom. I Sverige regerar fortfarande Facebook, men tjänster som nätverkssajten LinkedIn och fotodelningssajten Flickr börjar bli väldigt stora även här. Brit menar att vi bara sett början på dessa två tjänster.

Viktigt att monitorera

– Monitorera så mycket som möjligt, säger Brit Staktson och syftar på möjligheten att övervaka vad som skrivs om företaget eller annat som kan vara av intresse. Att arbeta med sociala medier behöver absolut inte innebära att man hela tiden sänder ut information, minst lika viktigt är att lyssna. Via exempelvis Google Reader eller en annan RSS-läsare kan man automatiskt få uppdateringar när någon skrivit någonting som kan vara relevant för företaget att ta del av. Ett väldigt bra tips är att skaffa sig en RSS-läsare och samtidigt använda sig av tjänsten Twingly. Twingly fungerar bland annat som en sökmotor som kan användas för att söka på bloggar och mikrobloggar. Dessa sökningar genererar i sin tur en RSS-feed, ett flöde som sedan läggs i din RSS-läsare. RSS-feeds går även att få från de flesta nyhetstidningars sökmotorer, vilket innebär att du kan bevaka när tidningarna skriver om till exempel svininfluensa. Med dessa verktyg till hands blir det mycket lättare att fånga upp relevant information.

Try it, live it

Det finns många olika verktyg att använda sig av inom sociala medier, och det kan finnas en skräck för en överväldigande teknisk tröskel som först måste klaras av. Men det är inte så svårt. Några bra tips för att komma igång är att skapa en Facebook Page för din organisation, skapa ett konto på Twitter och börja blogga. Fråga vana användare om du är osäker – tonen gentemot nybörjare är ofta väldigt vänlig och hjälpsam.

Eller som Brit Stakston sa igår: Try it, live it.

Lite reklam:
Följ Brit Stakston på Twitter
Läs JMW:s blogg
Följ Netdoktor på Twitter
Följ Netdoktor på Facebook

Nedan ett par bilder från gårdagkvällen. Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten, iPhones kamera är fortfarande inte särskilt vass i dunkla miljöer.

besokare
I minglet före seminariet bjöds det på god mat och dryck.

brit
Brit Stakston i färd med att förklara sociala medier.

Slutligen: Tack så mycket, Brit, för en mycket bra föreläsning. Tack också till alla er som kom och gjorde seminariet så bra. Vi siktar på att hålla ett liknande event i januari/februari.

/Björn, Netdoktorredaktionen

Annonser

0 Responses to “Rapport från gårdagens afterwork om sociala medier”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 426 andra följare


%d bloggare gillar detta: