Förkylningen

Teddy in Bed

Om du undrar varför det varit så tyst från den här bloggen i veckan så beror det på att undertecknad legat däckad likt nallen på bilden. En riktig praktförkylning var det som drabbade mig, med huvudvärk, lätt feber, hosta och framförallt en galen snuva som aldrig verkade vilja ge med sig. Nu är det mest rethosta kvar, och trots allmänna rekommendationer är jag på jobbet. Att leva som man lär är svårare än man kan tro.

Som regel är det inga problem att sköta arbetet hemifrån när man är förkyld, om det rör sig om en lättare förkylning. I det här fallet var jag dock så pass under isen att jag bestämde mig för att sjukskriva mig helt och se till att tillfriskna så fort som möjligt.

Jag har inte besökt läkaren under min förkylning, då förkylning orsakas av virus och därför inte kan behandlas med antibiotika. Således valde jag att låta sjukdomen klinga av naturligt, även om jag använt en del nässpray och Ipren.

Bra att tänka på när man nyser och hostar är att försöka göra det i armvecket, då detta minskar risken för att smitta andra. Nåja, fråga min sambo om det sista – hon ligger nämligen hemma däckad nu…

Om du vill veta lite mer om förkylning, läs den här artikeln. Där kan du läsa om när sjukdomen smittar, hur länge den i snitt håller i sig och hur den lindras.

/Björn, Netdoktorredaktionen

4 Responses to “Förkylningen”


  1. 1 Jamie april 28, 2013 kl. 12:03 e m

    This paragraph is really a nice one it assists new the web viewers,
    who are wishing in favor of blogging.

  2. 2 Wanda maj 12, 2013 kl. 5:24 f m

    Wow that was strange. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit
    my comment didn’t appear. Grrrr… well I’m not writing all that over again.
    Regardless, just wanted to say excellent blog!


  1. 1 expiring domain Trackback vid mars 22, 2015 kl. 8:39 e m
  2. 2 free cooking recipe Trackback vid juni 5, 2017 kl. 4:35 f m

Kommentera

www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 425 andra följare


