Föräldrar ljuger när de uppfostrar sina barn

family walking

Trots många föräldrars uppfostran om att det är fult att ljuga så är det vanligt att de själva ljuger för att uppfostra sina barn. Det visar en studie i tidskriften Journal of Moral Education, där ett antal forskare har intervjuat ett stort antal föräldrar. Det kan handla om stora och små lögner, som historien om storken, eller om tandfén.

Vad säger du som är föräldrer – ljuger du?

/Björn, Netdoktorredaktionen

1 Response to “Föräldrar ljuger när de uppfostrar sina barn”


  1. 1 Arwengrim september 24, 2009 kl. 12:19 e m

    Oj här gäller det att rannsaka sig själv! Att ljuga innebär väl per definition att undanhålla sanningen. Med den definitionen har jag själv ljugit för mitt barn.

    Vi har alla vår egen moral för vad som är ok att ljuga om. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att hälla coca cola i en kaffemugg och låta mitt barn tro det var kaffe men det finns det andra som gör.

    Däremot tycker jag det är ok att ibland dra till med en nödlögn. Exempel: Min son som är två år råkade få syn på när en polis och en misstänkt brottsling brottades frenetiskt på tv. Han frågar ”Pappa vad gör dom?”, mitt svar blir kort och gott: ”Dom busar med varandra”.

    Någon gång i framtiden kommer han precis som alla andra barn förstå att allt i världen inte är gott men jag ställer mig tveksam till att de som småbarn måste utsättas för vetskapen om detta. Ibland tror jag en lögn kan vara bra. Vidare tror jag att de allra flesta föräldrar åtminstone vid något enstaka tillfälle dragit en lögn för sina barn.


Kommentera

www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 425 andra följare


