4 av 5 medlemmar på Netdoktor är kvinnor…

opposite sides argument

När jag i dag gick igenom statistiken bland våra medlemmar på Netdoktor såg det ut såhär:
Kvinnor: 78,8%
Män: 21,2%

Kvinnor tar ofta ansvar för mäns hälsa. Det hände mig personligen att min sambo tjatade på mig om att jag borde gå till sjukhuset – varvid jag protesterade och sade att det inte var någon fara (det var bra fotboll på TV). När jag väl gav med mig och åkte in hade jag en sänka från Helvetet – hon gjorde helt rätt i att tjata. Själv har jag aldrig behövt tjata på henne.

När vi på Netdoktor i våras hade expertchatt om manlig hälsa kom flera av frågorna från kvinnor som frågade om sina män.

Men vad beror detta på? Att vår kultur och våra normer är starkt bidragande faktorer är inget nytt, och det tänker jag inte ta upp i det här blogginlägget. Flera har skrivit om det tidigare och gjort det bra.

Det kommer däremot nya undersökningar som kanske kan ge ytterligare förklaring till fenomenet. DN skrev i april om en studie från Stockholms Stad och Stockholms universitet, som visar tydliga skillnader i surfande mellan könen när det gällde stockholmsungdomar. Om man generaliserar kan man säga att många pojkar spelar spel, laddar ned och besöker YouTube; medan tjejerna fastnat för Facebook och andra sociala nätverk.

Igår publicerade Aftonbladet en artikel om en studie gjord av Stiftelsen Ungdomsvård, vilken visar på att ”allt fler unga tjejer fastnar i sociala sajter som Facebook och Bilddagboken”.

Då blir ju frågan: Kan man betrakta Netdoktor som en sådan social sajt, om även i betydligt mindre skala, och är det skälet till att det är sådan obalans mellan könen bland våra medlemmar? Bör man sammanslå dessa nya undersökningars resultat med det faktum att kvinnor ofta tar ansvar för mäns hälsa?

Hur ska vi få män att inse att hälsa berör alla – och att Netdoktor är till för alla människor, män som kvinnor? Vad kan vi som hälsoportal göra för att komma till rätta med den här utvecklingen? Diskutera gärna, och blogga gärna vidare på området – det är intressant!

/Björn, Netdoktorredaktionen

Kommentera

www.netdoktor.se

Netdoktor på Twitter

RSS Nyheter från Netdoktor

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Skriv in din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen via e-post.

Gör sällskap med 1 425 andra följare


